Προς
τον κ. Υπουργό Παιδείας και
Θρησκευμάτων,
Πολιτισμού και Αθλητισμού
Θέμα :
Απαράδεκτες παιδαγωγικά και αντισυνταγματικές οι εισαγωγικές εξετάσεις στα Πειραματικά/Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια
Τα Πειραματικά Σχολεία
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υπήρξαν σημαντικός εκπαιδευτικός
θεσμός, που συνέβαλε στην καλλιέργεια της παιδείας και στην ανάπτυξη του
πειραματισμού στο χώρο της εκπαίδευσης. Βασικό χαρακτηριστικό τους, που
επέτρεπε να λειτουργούν χωρίς θεσμικές διακρίσεις και αποκλεισμούς, ήταν ότι
τυπικά απευθύνονταν σε όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την κοινωνική προέλευση
και το μορφωτικό τους επίπεδο, καθώς η εγγραφή σε αυτά γινόταν με τη διαδικασία
της κλήρωσης. Ο πειραματισμός πραγματοποιούνταν σε συνθήκες που προσέγγιζαν τις
αντίστοιχες ενός μέσου σχολείου και τα πορίσματα στα οποία κατέληγε μπορούσαν
να έχουν επιστημονική αξιοπιστία.
Επίσης ήταν χώροι εκπαίδευσης φοιτητών καθηγητικών σχολών.
Η μετατροπή τους σε Πρότυπα Πειραματικά (ΦΕΚ 118-2011 - Ν.3966/2011, άρθρο 36) ήδη είχε δημιουργήσει ένα επιστημολογικό και κοινωνικό πρόβλημα: ό όρος «Πρότυπο» και ο όρος «Πειραματικό» στη συνύπαρξή τους συνιστούν λογική αντίφαση. Το Πειραματικό είναι ένα σχολείο που απευθύνεται στο σύνολο των παιδιών μιας ευρείας περιοχής, το πρότυπο είναι ένα σχολείο αριστείας για μια κοινωνική ελίτ.
Μέχρι σήμερα η εισαγωγή στα Πειραματικά
Σχολεία γινόταν με κλήρωση. Αυτό εξασφάλιζε δύο σημαντικά πράγματα: α. την τυχαία
ταξική σύνθεση των φοιτώντων που δεν απείχε των υπολοίπων σχολείων της χώρας β. τη
δημοκρατική επιλογή με την τυχαιότητα του πάλου.
Η πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να επιβάλει εισαγωγικές εξετάσεις για την είσοδο μαθητών στα Πειραματικά/Πρότυπα εξόργισε γονείς και εκπαιδευτικούς. Είναι αδιανόητο παιδαγωγικά να εντάσσει κανείς ένα εντεκάχρονο παιδί τόσο βίαια και τραυματικά στις έννοιες του ανταγωνισμού και της αποτυχίας. Το ίδιο και για τον έφηβο της Γ΄ Γυμνασίου, που στην κορύφωση της δύσκολης περιόδου της εφηβείας θα κληθεί να εξεταστεί υπό το άγχος της αποτυχίας και της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος (κάτι το οποίο, ειρήσθω εν παρόδω, υπενθυμίζεται ότι αποτελεί τη μέγιστη ποινή για ένα μαθητή/μια μαθήτρια και επιβάλλεται με εξαιρετική φειδώ από τους συλλόγους διδασκόντων, συμφώνως προς τους στοιχειώδεις κανόνες της σύγχρονης παιδαγωγικής). Εγείρονται επίσης προβλήματα αντισυνταγματικότητας, εφόσον διακόπτεται η συνταγματική αρχή της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Δικαιούμεθα ωσαύτως να διατυπώσουμε την υποψία μήπως τούτο αποτελεί προπομπό για την επαναφορά εξετάσεων από το δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, όπως συνέβαινε μέχρι το 1978. Επιπροσθέτως, όπως είναι γνωστό και αποδεδειγμένο από τις σχετικές έρευνες, κάθε φορά που σε όποια βαθμίδα του εκπαιδευτικού συστήματος προστίθενται νέες εξετάσεις, αρχίζει η οικονομική αφαίμαξη των υποψηφίων και των οικογενειών τους με φροντιστηριακά μαθήματα, και ήδη έχουμε δει τα πρώτα διαφημιστικά φροντιστηρίων που καλούν σε φοίτηση για την εξασφάλιση της επιτυχίας στον διαγωνισμό. Το φαινόμενο είναι τραγικό όχι μόνο από παιδαγωγικής άποψης αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές δυσκολίες της ελληνικής κοινωνίας στη μνημονιακή Ελλάδα.
Επειδή τα
Πειραματικά Σχολεία είναι αναγκαία για το εκπαιδευτικό σύστημα ως χώροι
εξάσκησης σε πραγματικές συνθήκες των φοιτητών καθηγητικών σχολών
Επειδή
αποτελούν χώρους πειραματισμού νέων μεθόδων και προγραμμάτων
Επειδή
μακράν του να εντατικοποιούν το ήδη υπερφορτωμένο πρόγραμμα του μαθητή,
προσέφεραν ένα πολύ καλό επίπεδο εκπαίδευσης
Επειδή
αριστεία δεν σημαίνει ανταγωνισμός και εξετάσεις
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1.
Σκοπεύει
να αποσύρει τον 3966/2011 και να επαναφέρει τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία στο
καθεστώς των Πειραματικών;
2. Σκοπεύει να αποσύρει πάραυτα τη
νομική διάταξη που προβλέπει εξετάσεις για την εισαγωγή στην α΄τάξη του Γυμνασίου
και στην α΄ τάξη του Λυκείου ως αντιπαιδαγωγική και αντισυνταγματική;
Αθήνα,
13.3.2013
Η
ερωτώσα βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ
Θεανώ
Φωτίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου